Stichting SPICE

Onbeperkt SPICE voor eenieder

Over Ons

Officiële banner Kankantii Talënti Fesa. Rechts staat een gezicht met kleurrijke schmink en daarnaast een kunstzinnige illustratie in de vorm van kankantri.

Stichting SPICE stimuleert gezamenlijke participatie en innovatie door middel van cultuureducatie.

ambitie

Het creëren van een dynamisch, cultureel knooppunt waar kunstenaars, sporters en opkomend talent uit verschillende disciplines samenkomen met de samenleving om elkaar te ondersteunen en waar stichting SPICE beide groepen educatieve kansen kan bieden.

motivatie

‘Cultuur is alles wat door de mens is gemaakt en wordt voortgebracht.’

Iedereen is dus eigenlijk cultuurmaker en geeft op een eigen manier betekenis aan de samenleving waarin hij of zij zich bevindt. Toch heeft niet een ieder toegang tot een optimale culturele beleving en daar willen wij graag verandering in brengen. Dit willen wij doen door ons niet alleen te richten op de talentontwikkeling van de creatieveling, maar ook door de samenleving te stimuleren om betrokken te zijn bij de ontwikkeling van haar kunstenaars, sporters en opkomend talent. Daarom stelt stichting SPICE zichzelf ten doel cultuurparticipatie en -innovatie te bevorderen door middel van toegankelijke en inclusieve cultuureducatie in diverse samenlevingen.

‘Cultuureducatie is leren over, door en met cultuur.’

Een samenleving ontstaat doordat cultuur mensen samen brengt, hun creativiteit prikkelt en zelfontplooiing in gang zet. Cultuureducatie moedigt cultuurparticipatie aan en dat zorgt dan weer voor een positieve uitwerking op het welzijn van de mens.

Werkwijze

• SAMEN — Stichting SPICE werkt graag samen met verschillende partners, zoals culturele instellingen, verenigingen, erfgoedinstellingen, scholen, fondsen, overheden en maatschappelijke instellingen.
  • PARTICIPATIE — Toegankelijkheid en inclusiviteit staan hoog in het vaandel bij stichting SPICE en worden bij elk project (in samenwerking of zelfstandig) geïmplementeerd.
  • INNOVATIE — Culturele initiatieven worden gestimuleerd door stichting SPICE om op een vernieuwende manier cultuureducatie en/of -participatie te bevorderen.
  • CULTUUR — Stichting SPICE richt zich op initiatieven die te maken hebben met kunst, sport en aankomend talent uit verschillende disciplines.
  • EDUCATIE — Door te focussen op talentontwikkeling, kennisoverdracht en culturele uitwisseling draagt stichting SPICE bij aan het bevorderen van een uitnodigende en laagdrempelige cultuur, zowel offline als online.

Het vermogen van stichting SPICE kan worden gevormd door:

• bijdragen van hen, die met het doel van de stichting sympathiseren;
  • bijdragen van degenen in wiens belang de stichting werkzaam is;
  • subsidies;
  • erfrechtelijke verkrijgingen en schenkingen;
  • opbrengsten van activiteiten van de stichting;
  • alle andere baten.

Beloningsbeleid

De bestuurders ontvangen geen beloning voor hun werkzaamheden, behoudens eventueel een niet bovenmatig vacatiegeld. Zij hebben wel recht op vergoeding van de door hen in de uitoefening van hun functie gemaakte kosten.

wat we doen

In 2024 gaat stichting SPICE aan de slag met 2 thema’s:

1.      Het verbinden van verschillende disciplines door:

• Kennisoverdracht tussen (professionele) makers en opkomend talent te faciliteren en begeleiden
  • Vernieuwing te implementeren bij het (mede-)organiseren of ondersteunen van kunstfestivals
  • Internationale samenwerkingen aan te gaan om cultuur- en kennisuitwisseling te stimuleren

2.     Het verhogen van toegankelijkheid door:

• Bewustzijn te vergroten van de algemene samenleving
  • Culturele organisaties te ondersteunen bij het aanpassen van hun aanbod
  • Als (mede-)organisator projecten buiten de standaard regio’s uit te voeren

Verslag van de uitgeoefende activiteiten

Productiefase: Kankantii Talënti Fesa, 2024, SR
Ontwikkelingsfase: Suriname 101 Festival (werktitel), 2024, NL

Wie we zijn

Tot op heden is kunst en cultuur nog steeds niet (volledig) toegankelijk voor een ieder waardoor zij noodgedwongen dingen moeten missen. Met behulp van de juiste kennis en de toepassing van nieuwe technologie zijn er inmiddels effectieve oplossingen te realiseren voor dit probleem. Iedereen moet de mogelijkheid krijgen om, met elkaar of alleen, te genieten van al het moois dat er gemaakt wordt op cultureel gebied!

Bestuur

De stichting opereert onder leiding van een driekoppig bestuur, bestaande uit gepassioneerde makers binnen de vakgebieden muziek, film en audiovisuele content.

Voorzitter – Fariel Soeleiman
Secretaris – Fibian Sait